سفارش تبلیغ
صبا ویژن

کمبود کدام ویتامین باعث گزگز پا می شود؟

?? کمبود کدام ویتامین باعث گزگز پا می‌ شود؟ گزگز پا حس بسیار ناراحت کننده‌ای است که می‌تواند در طول روز یا شب شما را آزار دهد. بی‌حسی و سوزن سوزن شدن پا می‌تواند نشانه‌ای از عارضه‌های مختلف از جمله کمبود ویتامین‌های ضروری بدن باشد. برخی از ویتامین‌ها برای سلامت اعصاب بسیار لازم هستند.

زمانی که این ویتامین‌ها را به اندازه کافی دریافت نمی‌کنید، می‌تواند آسیب زیادی به شما بزند. کمبود ویتامین‌های ب 6، ب 1 و ب 12 می‌تواند باعث گزگز در پاها شود. اگر احساس بی‌حسی و گزگز در پاها ادامه داشته باشد، باید برای درمان‌ به موقع اقدام کنید.

?? کمبود کدام ویتامین‌ باعث سوزن سوزن شدن پا می‌ شود؟

گاهی عدم مصرف برخی ویتامین‌ها می‌تواند باعث احساس ضعف و بی‌حسی در اندام‌های مختلف بخصوص پاها شود. اما کمبود کدام ویتامین‌ها باعث گزگز پا می‌شود؟ مصرف ویتامین‌ها برای تمام گروه‌های سنی لازم و ضروری است. اگر بدن شما دچار کمبود ویتامین باشد، در طولانی مدت دچار عارضه‌های متعددی خواهید شد. در ادامه به برخی از ویتامین‌هایی که کمبود آنها باعث گزگز و بی‌حسی پاها می‌شود اشاره می‌کنیم.

ویتامین ب 12

ویتامین ب 12 یکی از ویتامین‌های لازم برای بدن است که در ایجاد گلبول‌های قرمز نقش دارد. کمبود این ویتامین به مدت طولانی برای سلامتی خطرناک است و می‌تواند باعث عوارض جانبی مانند نارسایی قلبی، آسیب‌های عصبی و حتی سرطان معده شود.

یکی از علائم اولیه آسیب عصبی در اثر کمبود ویتامین ب 12، بی‌حسی و سوزن سوزن شدن پاها است. این امر می‌تواند به دلیل آسیب‌های عصبی یا مشکل هدایت عصبی باشد.

بیشتر بخوانید: آیا خواب رفتن پا خطرناک است؟

ویتامین ب 6

یکی دیگر از گروه‌های ویتامین ضروری برای بدن ویتامین ب 6 است. این ویتامین نقش مهمی در عملکرد عصبی بدن، ایجاد آمینواسیدها و نوروترانسمیترها (مواد شیمیایی ارتباطی بین سلول‌های عصبی)  دارد. از نشانه‌های کمبود ویتامین ب 6، گزگز پا، ضعف عضلات، مشکلات حافظه، تهوع و مشکلات عصبی است.

کمبود کدام ویتامین‌ باعث سوزن سوزن شدن پا می‌ شود؟

ویتامین ب 1 یا تیامین

ویتامین ب 1 نقش مهمی در سلامت عصبی و عضلانی دارد. اگر برای شما این سؤال به وجود آمده که کمبود کدام ویتامین باعث گزگز پا می‌ شود؟ باید بگوییم که کمبود این ویتامین می‌تواند تأثیر زیادی در بروز بی‌حسی و درد عضلانی در پاها شود.  با تشخیص کمبود این ویتامین می‌توانید از بروز بیماری‌های مختلف جلوگیری کنید.

ویتامین ب 3 یا نیاسین

یکی از گروه‌های مختلف ویتامین ب است که در فعالیت متابولیک بدن نقش دارد، ویتامین ب 3 یا نیاسین است. ویتامین ب 3 به دو صورت نیاسین (نیکوتینیک اسید)  و نیاسینیک اسید (نیکوتینامید و نیکوتینامید ریبوزید) در دسترس است و نقش مهمی در سلامت عمومی بدن دارد. این ویتامین در فعالیت‌های مربوط به متابولیسم، تشکیل آمینو اسیدها و مواد شیمیایی بسیار اثرگذار است.

کمبود ویتامین ب 5 و گزگز پا

عدم مصرف ویتامین ب 5 یا پانتوتنیک اسید، سلامت اعصاب را تحت تأثیر قرار می‌دهد. کمبود این ویتامین در برخی از افراد با علائمی مانند بی‌حسی و سوزن سوزن شدن پا همراه است. عوامل متعددی از جمله تغذیه نامناسب، استرس و بیماری‌های خاص باعث کاهش سطح این بیماری در بدن می‌شود.

کمبود کلسیم

کلسیم برای حفظ استخوان‌ها و کنترل عملکرد عضلانی و عصبی بسیار اهمیت دارد. سوزن سوزن شدن، ریتم غیر طبیعی قلب و بی‌حسی می‌تواند نشانه‌های کمبود کلسیم در بدن باشد.

کمبود ویتامین D و بی‌حسی پاها

ویتامین D از مهم‌ترین ویتامین‌ها برای سلامتی بدن است و نقش مهمی در جذب کلسیم از طریق روده‌ها و حفظ سلامت استخوان‌ها دارد. این ویتامین می‌تواند به مشکلاتی در ارتباط با عضلات و استخوان‌ها مرتبط باشد.

علاوه بر این درد و ضعف عضلانی، گزگز پاها و حتی مشکلات عصبی در نتیجه کمبود این ویتامین است. افرادی که به نور خورشید کمتری دسترسی دارند، با توصیه پزشک خود می‌توانند ویتامین D را دریافت کنند.

کمبود ویتامین D و بی‌حسی پاها

منیزیم

از مهم‌ترین منابع که نقش مهمی در سلامت بدن و عملکرد صحیح آن دارند، منیزیم است. منیزیم یک ماده معدنی مهم است که در فرایندهای بیولوژی مؤثر است. این ویتامین باعث حفظ سلامت استخوان‌ها، عضلات و اعصاب، سلامت قلب، کنترل گلوکز و فعالیت آنزیم‌ها می‌شود. کمبود آن نیز منجر به تشنج، ضعف عضلات و عدم تعادل می‌شود و بی‌حسی پاها را در پی دارد.

بیشتر بخوانید: مور مور شدن پاشنه پا + راه های درمان

ویتامین  E

کمبود ویتامین   Eبه طور غیر مستقیم بر سلامت سیستم عصبی تأثیر دارد. این ویتامین یک آنتی اکسیدان قوی است که در حفظ سلول‌ها و بافت‌ها بسیار اثرگذار است. کمبود آن نیز می‌تواند باعث ایجاد مشکلاتی در انتقال سیگنال‌های عصبی، مشکلات عضلانی و تعادل در حرکت خواهد شد.

کمبود مس

در ادامه پاسخ به این سؤال که کمبود کدام ویتامین باعث گزگز پا می‌ شود؟ باید به تأثیر کمبود مس در بروز این عارضه اشاره کنیم. کمبود این ویتامین باعث ایجاد یک سری مشکلات در بدن می‌شود. مس یک عنصر معدنی است که در فرایندهای بیولوژیکی بدن از جمله مواد شیمیایی نقش اساسی دارد. کمبود مس باعث مشکل در حرکت عضلات، مشکلات حرکتی و اختلال در عملکرد سیستم عصبی می‌شود.

کمبود آهن

از دیگر عواملی که باعث مشکلات عصبی و عضلانی و گزگز پاها می‌شود، کمبود آهن است. آهن نقش مهمی در تولید هموگلوبین و فعالیت مناسب سلول‌ها دارد. علائم کمبود آهن شامل ضعف عضلات، خستگی، کاهش توانایی فکری و بی‌حسی و ضعف پاها می‌شود.

در صورت عدم مصرف آهن، ممکن است فرد با مشکلاتی از جمله خشکی پوست، مشکلات قلبی و آسیب به ساختارهای عصبی مواجه می‌شود. اگر مشکل گزگز پای شما در کوتاه مدت حل نشود، بهتر است برای درمان از طریق روش‌های بی خطر از جمله اوزون تراپی اقدام کنید.

?? برای درمان بی‌حسی و گزگز پا می‌توانید به کلینیک دینا به عنوان بهترین کلینیک طب پزشکی در شرق تهران مراجعه کنید. این کلینیک با داشتن بهترین پزشکان متخصص در چند جلسه به شما در رفع این عارضه کمک خواهند کرد.

کلینیک دینا خدمات طب فیزیکی و توانبخشی

خلاصه مطالب

کمبود کدام ویتامین باعث گزگز پا می‌ شود؟ ویتامین‌ها و مواد معدنی نقش زیادی در سلامت سیستم عصبی و عضلانی افراد دارند. اگر هیچ بیماری زمینه‌ای نداشته باشید، بی‌حسی پاها می‌تواند ناشی از عدم مصرف ویتامین‌های ضروری باشد.

کمبود ویتامین‌هایی مانند ویتامین ب1، ب 2، ب 3، ب 12، آهن، کلسیم و منیزیم می‌تواند تأثیر زیادی در بروز این عارضه داشته باشد. چنانچه با وجود مصرف این ویتامین‌ها هنوز هم دچار گزگز و بی‌حسی پا هستید، برای درمان از طریق روش‌های کم عارضه می‌توانید به کلینیک دینا مراجعه کنید. متخصصان این کلینیک شما را در انتخاب بهترین روش درمانی یاری خواهند کرد.

 

برای دانلود pdf مقاله کلیک نمایید.

 

منبع: سایت کلینیک دینا و کمبود کدام ویتامین باعث گزگز پا می‌ شود؟